Otázky pre Roberta Kirchhoffa

Autor: Ján Bodnár | 30.5.2013 o 23:20 | (upravené 13.6.2013 o 16:06) Karma článku: 6,29 | Prečítané:  1711x

Na môj predošlý článok sa mi v diskusii ozval režisér Robert Kirchhoff. (Nemôžeme si byť úplne istí, ale predpokladajme, že ide o neho.) Odkázal mi, že sa mýlim a že s mojimi názormi na jeho film nesúhlasí. A tiež, že otázky, ktoré som sa chcel spýtať, mám položiť verejne. Včera som si bol znova pozrieť dokument, aby som si občerstvil pamäť. Filmu je možné vytknúť veľa vecí. Snažil som sa skresať počet otázok na čo najmenší počet. Tu sú.

Na začiatku filmu sa autor venuje nejasnostiam v lekárskej správe, ktorá nezistila znásilnenie. Tu mi hneď napadla otázka:

V rieke sa našlo neživé telo mladej ženy, o ktorej súčasníci hovoria ako veľmi peknom dievčati, so zviazanými rukami za chrbátom, s vreckovkou okolo krku. Od pása dolu nahé. Čomu to nasvedčuje?

V scéne v pitevni sa náhle zjaví súdny znalec obhajoby Patrik Fiala. Dvaja starší súdni lekári to neočakávali a neboli pripravení. Patrik Fiala bez predchádzajúceho upozornenia začne spochybnovať odbornosť jedného z nich. Dvaja znalci sa nahnevajú a po chvíli odchádzajú.

Prečo ste zvolili takúto neprofesiálnu a manipulatívnu konfrontáciu?

Patrik Fiala sa v Lampe vyjadril, že pochybuje o tom, že nájdené telo patrilo Ľudmile Cervanovej. Robert Kirchhoff takúto možnosť nepripúšťa. To mu treba pripísať k dobru. Fialove pochybnosti vedú k úplne absurdným záverom.

Nechceli by ste sa pána Fialu spýtať, aby nám to viac objasnil? Kam sa teda podelo študentkino telo a prečo nik nehľadal telo neznámej ženy? Vrah, či vrahovia by museli poznať obe ženy a obliecť (sčasti) neznámu ženu do Ľudmiliných šiat a jej veci pohodiť na mieste činu. Ako vysvetliť tieto absurdnosti? Ľudmilina mama potvrdila identifikáciu tela svojím manželom. Ako to chce pán Fiala vysveliť?

Manželský pár vo filme vypovedá, že videli tmavých ľudí. Že to boli Arabi. Tmavšiu pleť mávajú aj Rómovia, Černosi, Španieli alebo Taliani, či iní belosi so snedou pokožkou.

Prečo práve Arabi?

Film je v mnohých ohľadoch manipulatívny. Robert Kirchhoff sa pýta bývalého policajta z Čiech Eduarda Pálku, kedy dospel k presvedčeniu, že ide o páchateľov. Eduard Pálka sa zamyslí a povie — já nevím — a tu rýchlo je film strihnutý. Skôr než môže pán Pálka dopovedať.

Prečo ste sa znížili k takýmto manipuláciám?

Robert Kirchhoff sa v rozhovore pre denník SME vyjadril, že si myslí, že tu máme justičnú mafiu. Súdy pritom priznali páchateľom odškodné za prieťahy v konaní. Andrášik aj Kocúr boli podmienečne prepustení z väzby a neodsedeli si nakoniec obnovené tresty v plnej výške. Časť trestu im už bola skôr odpustená amnestiou. Najvyšší súd ČSFR zrušil pôvodný trest a nariadil obnovu procesu.

Výraz justičná mafia platí iba vtedy, ak súdy rozhodujú v neprospech páchateľov?

Ak nerátame Romana Brázdu, tak je Juraj Lachman najslabším článkom medzi odsúdenými. Znalci ho hodnotili ako nezrelú osobnosť. Chcel patriť do partie. Pri výpovedi pred súdom v roku 1982 sa rozplakal. Ľutoval, že Ľudmile neposkytol pomoc. Vo filme sa viac krát mihne, ale nepovie nič. (Patril k tým, ktorí sa priznali. Neskôr svoje priznanie odvolal.)

Prečo nedostane Juraj Lachman vo filme slovo? Myslíte si, ze Lachmanova ľútosť a plač boli zinscenované?

Dokument má podtitul — Pravda je jednoduchá. Lži sú zložité. Je iróniou, ako úporne sa Robert Kirchhoff snaží presvedčiť divákov, že celý proces je zmanipulovaný a proti siedmym mužom sa spikli desiatky policajtov, prokurátorov, znalcov a sudcov. Za minulého a dnešného režimu. Zo Slovenska i Čiech. „Režimu to veľmi pomohlo. Vtedy nebol toaletný papier, menštruačné vložky, pomaranče a banány — to bol sen. Hrozila tretia svetová vojna a komunisti museli režim za každú cenu obhájiť. Tento prípad im poslúžil na kamufláž, preto z neho urobili monster proces,“ hovorí Robert Kirchhoff v rozhovore pre SME. Vo filme autor ďalej podsúva divákom verziu, že skutok spáchali Arabi. Slovom, rozsiahla a zložitá konšpiračná teória.

Nezdá sa Vám, že práve verzia, ktorú podsúvate ľuďom je poriadne zložitá?

Film sa končí slovami Patrika Coffeyho — The murderer is still out there. Detektor lži je v dokumente prezentovaný ako jasná vec. Napriek tomu, že si detektor vyslúžil veľkú vlnu kritiky. Od odborníkov aj laikov. Stačí jeden klik na stránku, venujúcej sa kritike detektora.

Prečo ste sa ani slovkom nezmienili o kritike detektora lži?


Vo filme ma zaujala pasáž výpovede Viery Vozárovej. Bolo vidno, že je to na ňu veľa. Napriek tomu sa pokúsila brániť, keď ju vytiahli z auta. Ľudmila musela tušiť, že ju idú zavraždiť. Celú dlhú cestu jazdy autom. Dostojevskij v jednom zo svojich románov píše, že je veľký rozdiel medzi smrteľne zraneným človekom, ktorý stále verí, že prežije a položením človeka, ktorý vie, že ide na smrť. Toto majme prosím všetci na pamäti.

Páčil sa Vám tento článok? Pridajte si blogera medzi obľúbených a my Vám pošleme email keď napíše ďalší článok
Pridaj k obľúbeným

Hlavné správy

PLUS

Kupujúci Japonec? Neexistuje, tvrdia stánkari z vianočných trhov

Strávili sme jeden deň so stánkarmi, aby sme zistili ako vidia návštevníkov spoza svojich pultov.

EKONOMIKA

Deti boháčov majú vlastnú sieť, stojí za ňou Slovák

Byť bohatým je nuda, keď vás nikto nevidí.


Už ste čítali?